AGENDA RAADSVERGADERING

dinsdag 09 oktober 2007 00:28

Raadsvergadering maandag 8 oktober 20.00 uur.
Raadszaal van het stadhuis, ingang Marktzijde

Spreekrecht
Wilt u van het inspreekrecht gebruik maken dan kunt u contact opnemen met de griffie. Zij kunnen u adviseren over de regels en uw opgave. Tel. 079 - 346 8735 of griffie@zoetermeer.nl.

Mondelinge vragen
Mondelinge vragen van een Raadslid zijn bedoeld om antwoord te krijgen van het College op een vraag met een zekere politieke lading en hoge urgentie of om het standpunt te vragen van het College over een dergelijk onderwerp. Mondelinge vragen moeten vooraf schriftelijke worden ingediend. Bovendien moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Opening en vaststelling agenda/bepalen eindtijd vergadering

Mededelingen

Vaststelling notulen 17 september 2007
De notulen zijn een woordelijke weergave van wat er in de vergadering is besproken.

Voorstel tot vaststelling van de lijst van ingekomen stukken
Burgers en organisaties sturen stukken specifiek aan de gemeenteraad. De originele stukken liggen voor de gemeenteraad in de leeskamer ter inzage. Naar aanleiding van deze stukken kunnen raadsleden korte opmerkingen maken en bijvoorbeeld een voorstel doen voor agendering in een volgende commissievergadering.

Bij de lijst van ingekomen stukken komt het verzoek aan bod – door de fractie van de SP – tot interpellatie over de WMO. De gemeenteraad stemt - bij meerderheid - of deze interpellatie op de agenda wordt geplaatst. Daarna bepaalt de gemeenteraad op welk moment de interpellatie tijdens de vergadering behandeld zal worden.
Van belang voor de gemeenteraad is of de interpellatie het juiste instrument is om dit onderwerp te bespreken. Soms is bespreking in een commissievergadering een beter alternatief. Spoed is ook vaak een reden tot interpellatie.

Benoeming voorzitter en leden van de Ombudscommissie

Vaststelling besluitenlijst
Dit is een lijst van adviezen die al eerder zijn besproken in de Commissies. Het eindresultaat van de discussie over een advies wordt voor stemming voorgelegd aan de gemeenteraad. Een raadslid kan hier slechts alleen nog een stemverklaring bij afleggen. Deze wordt opgenomen in de notulen van de vergadering. Discussies zijn dus niet meer mogelijk. Wil een raadslid alsnog een advies bespreken dan moet dit voorstel uiterlijk de vrijdag, voorafgaand aan de datum van de raadsvergadering, kenbaar gemaakt worden aan de gemeenteraad. Bij de vaststelling van de agenda beslist de gemeenteraad dan of zij – bij meerderheid - het wenselijk acht het advies alsnog te bespreken.

Sluiting

We stellen uw aanwezigheid als toehoorder zeer op prijs. Voelt u zich betrokken bij de ChristenUnie-SGP en wilt u onze gast zijn, geeft u dit dan paar dagen voor de desbetreffende vergadering door aan Helen du Bois helendubois@raadzoetermeer.nl. Wij zullen u dan voor de vergadering de agendapunten kort toelichten.

De volgende vergadering van de gemeenteraad is maandag 29 oktober

Archief > 2007 > oktober