Second Life: het Virtuele Stadhuis niet 24 uur per dag beveiligd!

dinsdag 17 april 2007 23:42

“Als blijkt dat Linden Lab geen betrouwbare partner is dan zeggen we morgen de samenwerking op. Wij hebben een voorbeeldrol te vervullen. Dan ligt het digitale stadhuis eruit en heeft de commissie de volgende dag een memo.” Woorden van deze strekking waren het antwoord van wethouder Speel op een van de vragen die over de beveiliging ging. Hij nam waar voor wethouder Emmens, die zelf schitterde door afwezigheid.

Een taak van de overheid?
De ChristenUnie-SGP nodigde de andere fracties en de wethouder uit voor een discussie in de commissie Samenleving. Tenslotte hebben we afgesproken vaker een politiek debat te willen voeren. Gezien alle publiciteit leek ons dat wel een goed idee. Onderwerp: is een digitaal Stadhuis in Second Life, kosten € 25.000, een taak van de overheid?

Beveiliging
Een hot items bleek de beveiliging te zijn. Onze vraag naar garanties voor een sluitende beveiliging tegen strafbare en ongewenste zaken, was niet te geven. Een 24-uurs beveiliging was te kostbaar. Op gerichte opmerkingen en vragen van de SP over de kwaliteit van de beveiliging kon uiteindelijk uit het antwoord van de wethouder worden opgemaakt dat men aannam dat met alle deskundigheid in huis het haast wel goed moest zijn. Zowel de SP als wij hebben daarover nog steeds zo onze twijfels.

Een klein debat
Gelukkig dat de SP ons bijviel. Is het wel maatschappelijk verantwoord wat de gemeente doet met Second Life, trage computers met miserabele graphics, weinig bezoekers, hooguit een klein groepje freaks. De PvdA vond het belangrijk dat er goed gekeken moest worden naar de waarschuwingen. Maar ook dat je de ontwikkelingen niet tegen kunt houden. GroenLinks wilde weten of dit eigenlijk wel in het ICT beleid paste en wat het college eigenlijk wilde bereiken. Het CDA liet in twee zinnen blijken het eigenlijk wel leuk te vinden. Als de hype over was dan stap je er gewoon weer uit. Bij D66 had men het Digitale Stadhuis zelfs bezocht. De graphics waren niets en het was heel stil. Men kon het niet nalaten uit het niets weer Sodom en Gemorra erbij te halen. Zaken waar helemaal niet over was gesproken. Zo cliché! En of ik er zelf ook was geweest? Ik hoef Second Life niet te bezoeken om het te beoordelen. Ik hoef toch ook niet drugsverslaafd te zijn om te weten dat dat niet goed is. De VVD zag in dit experiment alleen het nut voor de stadspromotie, de burgers waren niet in beeld, het geld was geen probleem en er werd vooral gelachen.

Het einde van het Digitale Stadhuis?
De wethouder beaamde dat het aantal gebruikers tegen viel en dat de virtuele sociale cohesie nooit de gewone mag vervangen. En de dienstverlening bestaat slechts alleen uit informatie.
Zal het Digitale Stadhuis op Second Life het einde van zijn pilot halen en zelfs nog verlengd worden?
De evaluatie met al onze aandachtspunten staat nu op de afsprakenlijst. En als het college Second Life structureel zou willen inzetten dan wordt dat eerst de commissie voorgelegd!

Archief > 2007 > april