Studiereis Raad gaat naar Finland

POLITIEK Stadhuis marktzijdemaandag 19 maart 2007 23:55

Na een stevige discussie in de gemeenteraad is vanavond met een ruime meerderheid besloten dat de Raad op studiereis gaat naar Finland. Eind augustus zal Vantaa bezocht worden. Net als Zoetermeer een New Town binnen de ENTP.

Zoetermeer is en wil een ondernemende stad blijven. Daarom zijn creatieve denkrichtingen en innovatieve oplossingen nodig. Het ENTP, het Europees Platform voor New Towns, heeft ons in de vorige raadsperioden al een keer in Engeland (2001) en Wales (2005) gebracht.

Persoonlijke ervaring
Persoonlijk heeft Milton Keynes (Engeland) indertijd veel indruk op mij gemaakt. De grote uitzichtloosheid van een groot deel van de arbeidersbevolking, zonder ook maar één flatgebouw, maar met zeer verwaarloosde huizen. En wel op het moment dat we in Zoetermeer nog het idee hadden om àlle  galerijflats in Palenstein te slopen. Het was alsof ik in een andere wereld stapte. Dan realiseer je pas de waarde van zaken die wij hier wel hebben. Maar ook dat daar maar drie andere nationaliteiten waren naast de Engelsen, terwijl wij er in Palenstein al meer dan 75 hebben.

Wat heeft Zoetermeer al bereikt als New Town
Gezamenlijke projecten met Europees geld werden gestart en zijn bijna afgerond. De gemeenten versterken hiermee hun eigen positie, maar ook richting regio en nationaal worden hiermee initiatieven op het gebied van sociale cohesie, duurzame ontwikkeling en stedelijke vernieuwing gestimuleerd.

Finland heeft hoogstaande zorgvoorzieningen, geavanceerde ICT toepassingen, een hoge onderwijsstandaard (zij kennen geen schooluitval!?) en als New Town zijn zij tien jaar verder dan wij. Leerdoelen genoeg dus om de komende tijd te gaan formuleren. Met name wat de Zoetermeerse burger hieraan zou hebben. Na de reis, die eind augustus zal plaatsvinden, zullen in commissieverband de antwoorden geformuleerd worden op de leerdoelen. Daarna moet dan de uitwerking volgen.

Samenhorigheid van de Raad
Daarnaast is het ook belangrijk om als Raad samen op pad te gaan. Niet alleen om elkaar ook in andere verbanden, buiten de fracties om, te ontmoeten. Maar vooral om, zoals vanavond werd gezegd, kruisverbanden te leggen tussen nieuwe en andere werkwijzen en dit te reflecteren op ons eigen denken en werken in het Zoetermeerse. Daarnaast is het veel beter om aan het begin van een raadsperiode te gaan zodat er de komende jaren nog tijd is voor de uitwerking.

De stevige discussie vanavond ging met name om de alsmaar herhalende Hilbrand Nawijn, die na reeds vele persuitingen - iedere keer over hetzelfde - , studiereizen van de Raad per definitie “snoepreisjes” vindt. Ongenuanceerde opmerkingen volgens ons, die de inhoud niet eens raken. Andere fracties dachten er hetzelfde over en formuleerden hun mening soms nog sterker.

Als  tijdelijk voorzitter van de werkgroep van de studiereis van de Raad mag ik terugkijken op een goede en grondige periode van voorbereiding. Het voorzitterschap zal weer worden overgenomen door Bert Broekman. De verdere uitwerking van de leerdoelen zal de komende maanden plaatsvinden binnen de commissies van de Raad

Via onderstaande link kunt u lezen wat de twee bestemmingen waren waaruit de Raad kon kiezen: Zweden of Finland. Het wordt dus Finland.

Archief > 2007 > maart