Bedankt! ChristenUnie meest vooruit na Kamerverkiezingen

stembureaudonderdag 08 maart 2007 07:27

Ten opzichte van de Kamerverkiezingen van 22 november is niet de SP, maar de ChristenUnie de grote winnaar van de Statenverkiezingen. De ChristenUnie behaalde 5,6% van de stemmen, tegen 3,4% in november. Vice-premier Rouvoet constateert dat het kabinet nu "op volle kracht vooruit kan". Volgens hem is de uitslag een beloning voor de kabinetsdeelname.

De SP wint in de Staten en de senaat veel zetels, maar verliest vergeleken met 22 november: van 18,1% naar 14,6%. SP-leider Marijnissen denkt dat dit komt doordat zijn partij veel stemmen kreeg van mensen die vaak thuisblijven.

PvdA en CDA verliezen ten opzichte van 22 november. De PvdA gaat van 21,3% naar 18%,het CDA van 26,4% naar 24,9%.De VVD profiteert van de afwezigheid van Wilders en gaat van 14,6% naar 18,1%.
Minister Eimert van Middelkoop van de ChristenUnie ziet de winst van zijn partij als een "blijk van waardering voor het durven investeren" in het nieuwe kabinet. De partij behaalt in de Eerste Kamer een winst van twee zetels. "Daar ben ik trots op", aldus Van Middelkoop.

Vertaald naar de gevolgen voor de Eerste Kamer zou de uitslag van woensdag een winst van twee zetels betekenen voor de ChristenUnie in de senaat. "Daar ben ik trots op'', zei Van Middelkoop, sinds twee weken minister en eerder senator.
Hij zei zich de afgelopen dagen niet druk te hebben gemaakt over de dreiging dat de coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie geen meerderheid in de senaat zou halen.

De coalitie is opgelucht dat zij haar meerderheid (ongeveer 41%) in de Eerste Kamer behoudt. Vice-premier Bos erkent dat de uitslag voor de PvdA niet goed is, maar ziet hem toch als "een goede uitgangspositie om waar te maken wat we hebben beloofd".

Premier Balkenende constateert dat het CDA "opnieuw goud" heeft gehaald en de grootste in de senaat blijft. Hij zegt dat het kabinet "keihard aan de slag" gaat. Zijn uitgestoken hand naar de oppositie geldt ook voor de senaat.
Senator Egbert Schuurman van de ChristenUnie noemde de aanstaande winst van zijn partij "fantastisch''. De meerderheid voor de coalitie in de Eerste Kamer is volgens hem ook prettig. "Dat maakt het veel makkelijker voor het kabinet.''

Tabellen en grafieken spreken voor zich! Provinciale Staten 2003 en 2007, verkiezingen voor 2e Kamer en gemeenteraad. Hoe ziet de 1e Kamer er straks uit? Wilt u deze informatie ontvangen dan sturen wij u die toe. Graag uw reactie naar helendubois@raadzoetermeer.nl.

Voorpoefje:

• van 2 naar 4 zetels in de 1e Kamer (ChristenUnie) en 1 zetel minder (SGP)
  • landelijk de Provinciale Staten van 3,1 naar 5.4% voor de ChristenUnie, voor de SGP van 2,5 naar 2,3% en de fracties ChristenUnie-SGP van 0,7 naar 0,8%
  • de Provincie Zuid-Holland: de ChristenUnie gaat van 3,9 naar 6,8% en de SGP van 4,6 naar 4,3%
  • Zoetermeer laat zien: ChristenUnie van 3,2 (1175 stemmen) naar 6,0% (2162 stemmen), SGP van 1,7 (626 stemmen) naar 1,5% (539 stemmen)

De gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart 2006 had in Zoetermeer een hoge opkomst en leverde 2709 stemmen op. Voor de ChristenUnie en SGP samen. Het opkomstpercentage voor de Provinciale Staten was in Zoetermeer 40,9% tegen ongeveer 46% gemiddeld in Nederland.

Archief > 2007 > maart