Schriftelijke vragen ChristenUnie-SGP over het Arbeidstijdenbesluit van de Brandweer

Schriftelijke vragen kleinvrijdag 02 maart 2007 22:04

Deze week kwam er een gerechtelijke uitspraak over de werkroosters van het brandweerpersoneel. Dit kan tot grote consequenties leiden bij andere brandweerkorpsen. Prompt gingen gisteren al drie brandweerkorpsen naar de rechter. De fractie van de ChristenUnie-SGP wil van het college weten wat dit voor gevolgen kan hebben voor het Zoetermeerse brandweerkorps.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

2 maart 2007

Onderwerp: Arbeidstijden Brandweerkorps Zoetermeer

Geacht college,

Op 28 februari 2007 heeft de fractie ChristenUnie-SGP uit de media vernomen dat de rechtbank in Den Haag een uitspraak heeft gedaan in een proefproces over “werkroosters brandweerpersoneel”. Vanaf 2003 schrijven Europese regels voor dat de arbeidstijden voor brandweerpersoneel vastgesteld moeten zijn op 48 uur per week. Voor veel Nederlandse brandweerkorpsen zijn de arbeidstijden vastgesteld op 54 uur per week. Het aanpassen van het arbeidstijdenbesluit is in eerste instantie een arbeidsvoorwaarden aangelegenheid. Op dit punt bericht eveneens de media dat gesprekken tussen VNG, Gemeenten en Brandweerkorpsen tot op heden niets heeft opgeleverd.

De gerechtelijke uitspraak over de werkroosters van brandweerpersoneel houdt in dat de werkroosters van 54 uur moeten worden bijgesteld naar 48 uur per week met behoud van salaris. Met andere woorden brandweerpersoneel dat conform een 54-uur rooster werken dienen minder te gaan werken of komen in aanmerking voor compensatie. Op basis van deze gerechtelijke uitspraak is het de fractie eveneens onduidelijk of de compensatie voor het verschil tussen een 48-uur en 54-uur rooster met terugwerkende kracht geldt. Op 1 maart 2007 heeft de fractie ChristenUnie-SGP uit de media vernomen dat de brandweerkorpsen van Amsterdam, Haarlem en Almere naar de rechter zijn gestapt. De fractie van de ChristenUnie-SGP is ongerust over bovenstaande ontwikkelingen en heeft daarover de volgende vragen.

Werkt het Zoetermeerse brandweerkorps o.b.v. van 48-uur of 54-uur rooster?

Indien 54-uur rooster, hebben wij de volgende vragen:

1. Wat zijn de redenen waarom het werkrooster, conform de Europese regelgeving, (nog) niet aangepast naar 48-uur?
  2. Wat zijn de inspanningen van het college tot nu toe geweest om dit arbeidsvoorwaarden probleem op te lossen?
  3. Kan het college aangeven wat de personele consequenties zijn, indien de werkroosters moeten worden aangepast van 54-uur naar 48-uur?
  4. Kan het college aangeven wat de financiële consequenties zijn, indien de werkroosters moeten worden aangepast.
  5. Kan het college aangeven of er risico’s ontstaan in de uitvoering van de operationele taakstelling van de brandweer, indien de werkroosters moeten worden aangepast.
  6. Kan het college aangeven waarom het arbeidsvoorwaarden overleg tussen de sociale partners tot op heden geen overeenstemming heeft weten te bereiken ten aanzien van de werkroosters en de bijbehorende compensatie?
  7. Kan het college aangeven wat een eventuele compensatie met terugwerkende kracht (tot 2003) de Gemeente Zoetermeer mogelijk kan gaan kosten?
  8. Wat zijn de consequenties van het aanpassen van het werkrooster voor de vrijwillige brandweer?

Namens de fractie ChristenUnie-SGP,

André Bos