Kan het college in Zoetermeer ook vallen?

donderdag 22 februari 2007 23:00

“Het college in Den Haag is gevallen over de verkeersafwikkeling” was het nieuws deze week. Voor degene die de politiek van binnenuit een beetje kennen weet dat dit waar is maar ook dat er vaak veel meer achter zit. Politici zijn ook mensen en als je met elkaar door wilt kom je er uit. Als je niet met elkaar verder wilt is er altijd wel een onderwerp te vinden om je collega’s te laten struikelen.

Een gemeenteraad moet een afspiegeling van de inwoners van de gemeente zijn. En uit die gemeenteraad wordt via (wat we noemen) een democratisch proces weer een college gevormd. Als wij om ons heen kijken in raad en college in Zoetermeer en we moeten na ongeveer een jaar de balans opmaken komt bij mij één woord boven: Rommelig

Dat er veel raadsleden en ook collegeleden nieuw zijn en hun draai nog moeten vinden is niet erg. Dat er getracht wordt met een nieuwe werkwijze te werken is ook te overkomen maar het is aan veel reacties en vooral verdeelde stemmingen te merken dat het binnen sommige fracties gewoon niet botert.

Het enige vrouwelijke D66 fractielid had zich voor het begon al afgesplitst. Ook een lid van de SP fractie heeft zich inmiddels afgesplitst. We hadden al twee nieuwe fracties en door de afsplitsingen is de verdeeldheid nog groter. Het genoemde D66 fractielid hebben we nog nooit aanwezig gezien in een commissievergadering. Tijdens de raadsvergaderingen wil ze zich doorlopend profileren en op haar eigen website doet ze allerlei uitspraken die door de pers met liefde worden overgenomen. Ze doet haar uiterste best om allerlei vermeende misstanden op te zoeken en aan de kaak te stellen. Ook heeft ze het nogal eens gemunt op haar collega’s in de raad.

Kennelijk werkt het aanstekelijk want we constateren dat het driftig wordt overgenomen door anderen. En ze hebben de nieuwe middelen allen maar mee. Ieder zichzelf respecterend politicus heeft tegenwoordig een eigen weblog en bij sommigen is het zo dat wat je vroeger dacht en achter je kiezen hield je tegenwoordig op je weblog zet! Ook is er sinds kort het zoetermeersdagblad.nl. Dit is een initiatief van Bart Bakker, de voormalige woordvoerder van Hilbrand Nawijn. Een goed initiatief maar of dit digitale dagblad aan onafhankelijke nieuwsgaring doet is mij nog niet duidelijk. Aan iedere fractie is gevraagd om regelmatig een column te schrijven. Als iedereen het alleen maar over inhoudelijke zaken zou hebben zou het een verrijking zijn van het politieke debat. We constateren dat op de weblog’s en ook in de columns collega raadsleden en - fracties worden bekritiseerd. Wij nemen duidelijk afstand van deze zaken. Helen heeft een keer een column ingestuurd naar aanleiding van de film van El Gore over de uitputting van moeder aarde of het omgaan met de schepping. Dat zal ook voorlopig de laatste zijn.

Kortom, wij zijn er met onze nieuwe werkwijze nog niet en leuk is het niet altijd meer.
Net als onze twee partijen in de Tweede kamer doen we onze best om door onze standpunten en opstelling meer gewicht in de schaal te leggen dan het aantal zetels dat we bezetten.

De vraag was: Kan het college in Zoetermeer ook vallen? Duidelijk zal zijn dat er een voedingsbodem aanwezig is waardoor uiteindelijk een college niet verder kan en wil. Wij zitten daar niet op te wachten.

Klaas Schra

Archief > 2007 > februari