Over de grenzen heen

woensdag 21 februari 2007 23:00

Vanavond een avondje Gouda. In de Nieuwe Kamer op het Stadhuis op de Markt. Da’s wel iets anders dan bij ons. Had ik van de week nog gekeken naar de verbouwing in de Raadszaal. Plafond eruit voor een goede luchtventilatie want iedere keer een koude nek is ook geen doen. Het Goudse Stadhuis is oud. De stenen trappen uitgesleten (dacht meteen aan de ARBO-eisen), 5 trappen op links en rechts om (hoe doen gehandicapten dit?) en dan de Nieuwe Kamer in. Houten balken, idem houten lessenaars, vloerbedekking, kortom een pracht van een ruimte (waar zit de branduitgang?). Het had wat, het had sfeer en gaf ambiance aan de avond.

Verkiezingsavond
Er was de verkiezingsavond van de ChristenUnie voor de Provinciale Staten. Chris Schaapman, nr 2 op de lijst gaf uitleg over hoe de Provincie werkt. Afgewisseld met de speerpunten, per onderwerp een filmpje en een forum was een afwisselende avond.

In de pauze vooraf aan zijn uitleg had ik al een aantal prangende vragen voor hem.
  • Hoe lossen we de problemen in de Randstad op nu de plannen voor een Randstad provincie is mislukt en het nieuwe kabinet wel van een urgentieprogramma spreekt, maar niet over een wijziging van het bestuurlijke arrangement.
  • Hoe gaan we om met de echte wachtlijsten in de jeugdzorg, dus na de intake? Als onze jongeren geholpen kunnen worden om in het school/werkproces te blijven en dan niet snel de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben? Kan dat niet beter lokaal geregeld worden?
  • En wat is er tegen om bij het revitaliseren van oude bedrijventerreinen deze ook een flexibele bestemming te geven voor maatschappelijke organisaties en woningbouw?
Met de antwoorden naar huis
De Statenleden willen meer contact met de gemeenten onderhouden, vooral wanneer er zaken spelen. Ik heb aangekaart dat het ook handig is dat fracties en Statenleden samen voor een gemeente de kansen en bedreigingen op een rijtje zetten zodat er structureel toegewerkt kan worden naar juiste oplossingsrichtingen – provincie en gemeente naast elkaar. Zo voorkom je dat er ideeën worden uitgewerkt die later voor niets blijken te zijn omdat dit “des Provincie is”. De suggestie wordt meegenomen naar de fractie van de Staten.

Omdat industrieterreinen al bebouwd zijn en geen groen of water in de weg staat zou een flexibele bestemming geen probleem moeten zijn. Nieuwe bedrijventerreinen moeten worden voorkomen om de “rommeligheid” tegen te gaan en het groen te behouden.

Omdat de jeugdzorg nu net goed in de steigers staat bij de Provincie en wij daar een voortrekkersrol in vervullen willen ze dat vooralsnog zo houden. Maar vooral met de grote gemeenten zouden er gesprekken kunnen zijn over zaken die wel lokaal zouden kunnen. Dat is iets voor de komende vier jaar.

Een Randstad Provincie komt er niet. Alle samenwerkingsverbanden, in diverse bestuurslagen zullen er met elkaar toch uit moeten komen. Mogelijk dat de betrokken minister de vier betrokken provincies aan tafel vraagt om dit vlot te trekken. Om de Randstad internationaal op de kaart te zetten hoef je nog geen Provincie te vormen! En wat voor bestuurder moet er aan het hoofd van een Randstadprovincie staan en hoe verhoudt die zich tot de andere provincies en de minister-president? Daarbij kaartte ik aan dat de ChristenUnie landelijk, met  de bestuurlijke kwaliteiten die de ChristenUnie heeft, hier misschien een voortrekkersrol in kan vervullen. Ook dat werd meegenomen.

Kortom, ondanks dat ik vakantie heb, ben ik blij dat ik gegaan ben. Over grenzen heen kijken geeft weer perspectieven! Teruglopend door de stad naar mijn auto verzuchtte ik dat ik toch wel blij was dat er in Zoetermeer na 18.00 geen betaald parkeren geldt.

Archief > 2007 > februari