Het zoutend zout en lichtend licht...maar hoe?

peper en zoutmaandag 20 november 2006 20:47

Politiek is één en Christelijke politiek is twee. Wat verstaat u onder het woordje 'Christelijk' in relatie tot 'Politiek'. De belangrijkste vraag die vervolgens beantwoord moet worden is; hoe en wanneer pas ik dit in het politieke handwerk toe. In het 3de Fractienieuws CU-SGP is hierover een artikel geschreven door raadslid Klaas Schra en commissielid André Bos. Het artikel is genaamd 'Het zoutend zout en lichtend licht…maar hoe? Wij dagen u uit om hierop te reageren...

Regelmatig worden er diverse evenementen en festivals in en aan de rand van de stad georganiseerd. Te denken valt dan aan zogenaamde cabaretvoorstellingen in het Stadstheater, de Dance Parade, feesten bij Locomotion en de Erotic Beurs in Silverdome. Het spreekt vanzelf dat dit voor ons als fractie ChristenUnie-SGP niet hoeft en vragen ons uiteraard af waarom dit ook in Zoetermeer gehouden moet worden. Echter de gangbare gedachte op het stadhuis is dat a. Zoetermeer zich op de kaart moet kunnen zetten en b. het voor de onderlinge band onder de Zoetermeerders is of anders gezegd voor de sociale cohesie. Wij vinden het vaak erg jammer, omdat het nogal eens godslasterlijk is en vaak op zondag georganiseerd wordt.
De fractie ontvangt naar aanleiding van de genoemde evenementen, evenals voor aanstootgevende reclames, nogal eens reacties vanuit onze achterban. Veelal met het verzoek hier iets aan te doen. Dit bemoedigt ons en houdt ons scherp. Natuurlijk is het onze taak en plicht hier iets mee te doen. Dat wat indruist tegen Gods Woord moet onze aandacht hebben. Juist in dit soort kwesties moeten we een christelijk geluid laten horen. De fractie is zich er van bewust, dat u daar op rekent.

Toch mag u best weten dat wij iedere keer weer worstelen hoe hier op te reageren. Het is iedere keer weer een afweging en het is niet altijd gemakkelijk of handig om direct op de genoemde ontwikkelingen in te spelen.
Dat klinkt misschien wat vreemd, maar de (politieke) praktijk is vaak anders en vraagt ook om tactvol handelen. Als fractiewoordvoerdervoerder moet je bij elk politiek onderwerp een afweging en een keuze maken. En vooral als het gaat om het wel of niet opkomen tegen de genoemde kwesties. Soms is het verstandiger om niet de ‘eerste’ te zijn, maar mee te gaan (en richting te geven) aan de discussie die soms wonderlijk toch op gang komt.

Graag willen wij een aantal voorbeelden uit het nabije verleden geven. 1. Een paar jaar geleden hebben wij in de overige commissieleden gevraagd wat zij van een Streekblad-advertentie met een blote dame vonden. De reactie was vrijwel unaniem: “Maakt u zich daar druk over, dit is toch cabaret, dit moet toch kunnen”
2. Toen wij hoorden dat er bij Locomotion seksattributen getoond werden hebben wij een open brief voorop het Streekblad laten zetten. De reactie van de bedrijfsleider was later: “….. het heeft ons wel extra bezoekers opgeleverd, want het kwam ineens extra onder de aandacht”. De advertentie kostte ons circa € 700,--.
3. Onlangs werd er op verzoek van een andere fractie een ingezonden brief over aanstootgevende reclame op de agenda geplaatst. Bewust hebben wij toen als laatste het woord gevoerd en onze inbreng gegeven zoals u dat van ons mag verwachten. De reactie was later dat hierover een goede discussie had plaats gevonden.

Het telkens direct reageren op alles wat haaks staat op Gods Woord leidt tot onderscheiding van de overige politieke partijen, maar kan ook leiden tot afscheiding. Het stempel ‘fatsoensrakker’ of ‘daar heb je hun weer’ heb je snel opgeplakt gekregen. Voorop staat dat wij de taak hebben te reageren maar een dergelijk predikaat kan de fractie op een zijspoor zetten en daarmee verspeel je de christelijke inbreng op overige belangrijke politieke onderwerpen. Het is voor de fractie telkens weer balanceren en zoeken naar de juiste weg. Gelukkig hoeven we hierin niet alleen te staan. In gebed en gedragen in de voorbeden mogen wij voort gaan. Maar een worsteling blijft het: wanneer is zout zoutend en licht lichtend…..
Als u wilt u reageren naar aanleiding van dit artikel of als u opmerkingen heeft, graag! Mailen kan naar: andrebos@raadzoetermeer.nl

Archief > 2006 > november