Impressies van een begrotingsdebat (9 november)

Groepsfoto nieuwe raadvrijdag 10 november 2006 01:37

Vers van de pers even wat impressies van een marathonvergadering van 14 uur. Een huishoudboekje van € 300 miljoen, eerlijk en rechtvaardig verdelen waarbij de meerderheid van de Raad beslist.

Bretels

Wethouder Edo Haan van financiën liet een set bretels zien over “je broek ophouden” oftewel ieder voorstel moet gedekt zijn met harde euro’s. Dit nav Hilbrand Nawijn van de Partij Hilbrand Nawijn die continu interrumpeerde en allerlei soorten van goed bestaand beleid van de tafel mepte. Zich verdiepen in beleid van voor zijn aantreden in de Raad vindt hij niet nodig. Als hij vragen heeft dan dient een wethouder hem maar te antwoorden. Dat leverde heftige reacties op in de zaal. Van alles kon worden opgedoekt. Het CKC, de ondersteuning van Vluchtelingenwerk, de Formulierenbrigade. Maar dekking voor eigen voorstellen waren er niet (11 moties en amendementen werden allemaal verworpen). Ook deelde hij zakjes uit met geld van chocola. Da’s ook niet blijvend.

69 moties

Negen partijen met een eigen verhaal, 69 moties en 14 amendementen. Bovendien twee uur wachten door een stroomstoring in de ringleiding van de microfoons. Er was een karaf water omgevallen. En dat plan je niet! Uren schorsingen voor overleg, alles leze, beoordelen en in de context zien. Overleg over moties om de meerderheid te krijgen.

Godsdienstonderwijs

Tot grote verbazing bij ons en bij veel andere raadsleden kondigde het CDA aan onze motie over godsdienstonderwijs op openbare scholen niet te steunen. Terwijl notabene degene die het probleem van het tekort aan subsidie bij ons aankaartte een CDA-stemmer is. Daar stonden we dan, terwijl premier Balkenende de dag ervoor nog aankaartte dat hij dit onderwijs verplicht wilde stellen op scholen!! Van pure arremoede konden we politiek niets anders dan deze motie intrekken en de wethouder vriendelijk verzoeken met de het ICGOS te gaan praten. Gelukkig wilde de wethouder dat wel en neemt hij meteen de landelijke plannen mee waarbij de verplichting van godsdienstonderwijs er zou moeten komen. Ook Rutte van de VVD had voor de TV verkondigd dat godsdienstonderwijs zo vormend was.

Macht

Zes minuten mochten we maar gebruiken voor de speech. De meerderheid van de Raad (de collegepartijen) had besloten dat de minderheid het met minder minuten moest doen. Macht moest worden vertaald in minuten, dus kregen PvdA en VVD 10 minuten, Partij Hilbrand Nawijn, CDA, SP en D66 8 minuten en Leefbaar Zoetermeer, Groen Links en ChristenUnie-SGP 6 minuten spreektijd. En dat terwijl pas bij de besluitvorming blijkt wie je hebt kunnen overtuigen van je standpunten en aan je zijde treft. Dan moet voor alle partijen 9 minuten toch ook mogelijk zijn?

Klaas en ik zijn uren bezig geweest om een verhaal van 2 A-viertjes met een kwart te verminderen. Maar er werd dan ook geluisterd, terwijl we de laatste spreker waren.

Principe

En dan moet je je ook aan je politieke principes houden. Vorig jaar geen verhoging “rioolheffing” laten betalen door de burgers omdat het Rijk het beloofde geld niet wil geven, dus dan ook dit jaar niet. Er was volgens ons geld genoeg binnen de begroting om dit op te vangen. Maar als we weer jaren zouden krijgen van veel bezuinigingen en er echt meer geld nodig is: tot hoe ver kunnen we dan gaan om een begroting sluitend te maken?

Helen du Bois: helendubois@solcon.nl

Archief > 2006 > november