Na twee jaar het besluit over de Wmo in Zoetermeer.

fotozorgdinsdag 10 oktober 2006 17:22

Op 9 oktober maakte de Raad zich vooral druk over de hulp in de huishouding, het Wmo-loket, de participatieraad en over geld. Een beleidsnota en Verordening werden vastgesteld. De eigen bijdrage, het Persoons Gebonden Budget en het verstrekkingenboek (criteria voor indicatie voor hulp) volgen in december.

De Wet maatschappelijke ondersteuning is na de Wet Werk en Bijstand van vier jaar geleden de tweede zeer ingrijpende wet voor de Zoetermeerse samenleving.

 

Hieronder de samenvatting van vele belangrijke punten. In de Raadscommissie Samenleving van 26 september (zie elders op de website) gingen wij dieper in op de diverse onderdelen, terwijl in juni van dit jaar al een motie van onze hand was aangenomen om in ieder geval een klachtenparagraaf op te nemen in de beleidsnota. Het Wmo-loket, hèt aanspreekpunt voor alle klachten over de Wmo!

 

Zorgzaam Zoetermeer

Zorgzaam Zoetermeer: zorg en begeleiding voor burgers die dit nodig hebben en “omzien naar elkaar”. Dat geldt voor ons allemaal hier in de zaal en ook voor de burgers die thuis luisteren. Wonen, welzijn en zorg gaan ons namelijk allemaal aan en biedt de overheid de kans om  dienstverlenend te zijn. De gemeente dient de Wmo in te richten, te organiseren. Dat betekent verantwoordelijkheid nemen, pro-actief en betrokken, maar ook zakelijk en continu in overleg met het maatschappelijk middenveld. Maar vooral duidelijkheid, voor ons als raad en zeer zeker voor de burgers.  Het komende 1e jaar zal er nog veel moeten gebeuren op diverse niveaus. We hebben verschillende fracties gehoord over informeren en communiceren. We weten dat de nieuwe participatieraad hierin een grote rol zal krijgen en de werkgroep Communicatie krijgt ook het communicatieplan.

 

We willen het college bedanken voor twee jaar noeste strijd. Zo mag bij zo’n dossier toch wel worden gezegd. Een goede Kadernota voorbereid, participatie en de voortrekkersrol in Zoetermeer. We hebben dan ook vertrouwen in het omzetten van een tijdelijke in een definitieve participatieraad.

 

Negen prestatievelden

We beslissen vanavond over een beleidskader Wmo en ook over de verordening. Dat gaat over negen prestatievelden. Vaak wordt toegespitst op de zorg; voor ons zijn alle negen belangrijk. We zoomen in op de hulp in de huishouding, Wmo-loket en de participatieraad omdat van ons vanavond wordt verlangd dat wij hierover beslissingen nemen, zònder  dat we weten hoeveel geld we hebben en zonder dat we weten wat de financiële risico’s zijn. Daarom wil de ChristenUnie-SGP vanavond vooral proberen grip te houden op de zaak aan de hand van de informatie die we op dit moment hebben en de kennis van zaken die we samen bijeen brengen.

 

We hebben ook vragen. Zijn er garanties dat alle organisaties, die wij op het oog hebben om de Wmo-keten sluitend te maken, bereid zijn om mee te doen? Kunnen ze het ook allemaal, zowel in de hoeveelheid hulp die ze kunnen aanbieden en de kwaliteit die ze moeten garanderen? 

 

Klachtenreglement

Tav het klachtenreglement hebben we in de vorige raad al een motie ingediend. We willen nog even accentueren, ook tav de andere fracties, dat het voor ons heel belangrijk is om te zorgen dat ook daar het Wmo-loket een informerende en adviserende rol moet hebben. Daarin ondersteunen we ook de fractie van Leefbaar Zoetermeer. We willen de wethouder vragen wat de wettelijke regels zijn voor mediatie. We hebben hier wat huiver voor. Verordeningen die moeten worden uitgevoerd hebben een eigen klachtenreglement. Dat kan niet zomaar worden afgeschoven met het argument dat we het op een andere manier gaan doen. We willen dan ook graag van de wethouder horden hoe dat ik elkaar zit.

 

Financiën

Dan de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Die heeft in een toelichting op de rijksbegroting aangegeven dat er geen extra budget komt voor geweld binnenshuis terwijl wij daarvoor als gemeente wel een opdracht hebben liggen. Dan het geld voor de grote woningaanpassingen. We zij al in 2007 verantwoordelijk maar het geld komt in 2010. Hetzelfde geldt voor de ondersteuning van vrijwilligers en cliëntenondersteuning GGZ (Geestelijke Gezondheids Zorg): het geld komt niet of gefaseerd. Hoe wil de wethouder dat gaan plooien? Aan het eind van het 1e kwartaal krijgen wij de 1e evaluatie. Dat is ook het 1e moment dat we als raad kunnen kijken hoe het gaat met wat we vanavond afspreken. Zonodig kunnen we het beleid bijstellen. Wij willen dan ook graag die informatie hebben die we nodig hebben om te kunnen sturen. Er staat mij bij, en ik heb dat ook nagelezen in het verslag van de commissie, dat wij voor de raad van vanavond een overzicht zouden krijgen van de procesvoortgang: welke beleidsdocumenten wanneer zouden worden aangeleverd, welke verantwoordelijkheden, welke bevoegdheden en wie doet wat, wanneer en waarom. We hebben het niet gezien en dat is erg jammer, want het had goed geholpen bij onze voorbereiding van vanavond.

 

Verstrekkingenboek

Er is een zaak die ons verontrust. We hebben in de commissie gehoord dat het rijk heeft bepaald dat het college het verstrekkingenboek vaststelt. Wij hebben daar in de commissie tegen gereageerd en willen als raad alsnog hierbij betrokken kunnen zijn. Wij vinden, met de wetenschap van wat wij vanavond weten, namelijk het gebrek eraan, dat wij heel helder in die fase moeten kunnen aangeven wat onze kaders zijn. Wij willen daarop dan ook expliciet van de wethouder een antwoord hebben. Verder wachten we vanzelfsprekend eind november a.s. het verhaal van de eigen bijdrage af. Eén onderdeel uit het verstrekkingenboek, dat ik snel heb doorgebladerd, baart mij zorgen. Daar staan de begrippen lange en korte zorg. Wie bepaalt wat lang en kort is? Wie bepaalt wat tijdelijk of langdurig is? Laat staan de tussenfasen. Genoeg om problemen te creëren en ik wil graag horen hoe we dat voorkomen.

 

Meerjarenbeleidsplan

Dan het meerjarenbeleidsplan. Ik heb het voorstel namens onze fractie om, voordat het plan aan het einde van het 1e kwartaal van 2007 wordt geïntroduceerd, een werkconferentie te houden. Ik wil dus graag van de andere fracties weten wat zij ervan vinden dat wij als raad over alle negen prestatievelden een soort inhoudelijk kader gaan stellen. Wat willen wij meegeven aan het college om dat plan verder uit te voeren voor het meerjarenplan? Hoe kunnen we zo’n werkconferentie verder invulling geven?

 

Mantelzorg

Voor ons is mantelzorg een vorm van naastenliefde die wij vanuit de Bijbel meekrijgen. Voor anderen gelden andere normen. Mantelzorg krijgt terecht veel aandacht. Er wordt zorgvuldig gekeken naar de overbelasting van mantelzorgers. Dat is ook heel belangrijk. Wat wij willen aangeven, is dat de zorgindicatie van de cliënt centraal moet blijven staan. Waarom zeg ik dat? In sommige situaties is het voor een cliënt beter om minder of helemaal geen mantelzorg te ontvangen. Waarom? Om een betere vorm te krijgen van een eigen, zelfstandig leven en dan wel met professionele zorg. Dat zijn zaken die misschien heel moeilijk zijn om te benoemen, maar veel mensen denken hier wel eens aan of zien dat in hun omgeving. Ook dat zijn zaken die we straks de Wmo-consulenten moeten meenemen bij de indicatiestelling.

 

We weten tav de mantelzorg dat het de SGP landelijk is gelukt een amendement aangenomen te krijgen voor € 65 miljoen extra. We willen weten hoeveel hiervan concreet naar de gemeente Zoetermeer komt en of de wethouder al plannen hiervoor heeft. Dat zou erg mooi zijn.   

 

Onze motie “make a differance day”

We willen even terugkomen op D66, het allerlaatste stukje over vrijwilligerswerk. Het idee is dat wij als raad  en college met vrijwilligerswerk aan de slag gaan. Wij hadden dit indertijd al gevraagd in het voorjaarsdebat en mijn bedoeling was om dat in de commissie Samenleving te vragen, maar dat kan nu ook. Wat heeft de wethouder al gedaan? De motie was zo opgesteld dat het ook op het bordje zou komen te liggen van de wethouder. Als dat niet zo is, dan horen we dat graag. Als het niet linksom kan worden georganiseerd, dan maar rechtsom, maar het moet gewoon gebeuren.

 

Vrijwilligers

De vrijwilligers. Er komt geen geld van het rijk, althans voorlopig niet. Misschien eind 2007. Als wij vrijwilligers gaan betrekken bij de Wmo, is het dan ook leuk om een vrijwilligerkrant voor “vrijwilliger en Wmo” te maken? Dan krijgen we een binding  met elkaar. Maar is er ook een

Verzekering voor als er iets mis gaat? Hoe gaan we zulke zaken regelen? Als laatste willen we  aangeven dat kerken en levensbeschouwelijke organisaties een grote must zijn binnen het vrijwilligerswerk. Deze hebben namelijk laagdrempelige mogelijkheden voor ontmoeting, dialoog en samenwerking. He is belangrijk dat we dat ook meenemen in het meerjarenbeleidsplan.

 

Voor ons staat de mens centraal. Ik denk dat wij dat allemaal hebben. We moeten roeien met de riemen die we hebben en als we kijken naar de begroting, waar we het binnenkort over gaan hebben, dan zien we dat er na zoveel jaar geen geld tekort is. Dan moet er toch ergens een mouw aan te passen zijn. Dat er geld is wanneer zorg ècht nodig is.

 

Helen du Bois

« Terug

Archief > 2006 > oktober

Geen berichten gevonden