KlankbordPLUS WMO

donderdag 14 september 2006 19:30

Onze eerste Klankbordgroep PLUS-avond zal gaan over de Wmo. Op deze avond zal de fractie u in het kort bijpraten over het doel en inhoud van deze nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning. Normalitair raadpleegt de fractie alleen haar klankbordgroepleden. Omdat deze wet echter zo belangrijk is en alle burgers aangaat willen wij deze keer de uitnodiging breder trekken.

Waar: Driemanspolderzaal, gemeentehuis (ingang Markt 10)

Tijd: 19.30 tot 21.30 (zaal open vanaf 19.15)

Op deze avond zal de fractie u in het kort bijpraten over het doel en inhoud van deze nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning. Welk beleid heeft de gemeente Zoetermeer al in conceptvorm klaar en waar liggen volgens onze fractie de pijnpunten. Daarnaast op welke wijze wij onze christelijke opdracht van barmhartigheid kunnen combineren met het uitdragen van onze visie dat de overheid een schild voor de zwakken dient te zijn. Daarna gaan wij graag in op uw vragen, opmerkingen en suggesties die wij kunnen meenemen in de verder besluitvorming.

Particulier initiatief wordt in de Wmo gestimuleerd. Dat biedt kerken mogelijkheden om zelf diaconale activiteiten op te zetten (of bestaande er onder te laten vallen) die binnen het werkingsgebied vallen van de Wmo. De gemeente Zoetermeer zal daarbij dan (financiële) ondersteuning moeten kunnen bieden. Wel moeten kerkelijke activiteiten helder geformuleerd worden zodat het duidelijk is dat geen subsidiegelden gebruikt worden voor evangelisatie-doeleinden.

Te vermelden valt ook dat er op maandagavond 11 september de eerste opiniërende Raadsbijeenkomst gehouden wordt over het onderwerp “Maatschappelijke Noden”. Dit zal de 1e avond zijn van een drieluik en gaan over de vragen “wat zijn volgens u de belangrijkste maatschappelijke noden in Zoetermeer en welke rol heeft de gemeente bij het bestrijden hiervan?” Deze avond gaat over de materiele en financiele problemen waar mensen met een minimuminkomen tegenaan kopen. Organisaties, waaronder veel kerken zijn uitgenodigd voor een interview op dinsdagavond 29 augustus. Indien uw kerk of organisatie niet is uitgenodigd, maar wel betrokken wil zijn bij dit onderwerp dan kunt u terecht bij Veronique Smit van de griffie. U bent ook welkom op de publieke tribune om te luisteren naar het debat.

Heeft u zich nog niet opgegeven voor de Klankbordgroep PLUS-avond, wilt u dit dan nog even doen bij onze fractie-assisitente Thea de Jong: theadejong@hotmail.com

Archief > 2006 > september