Voorjaarsdebat 2007

Ook ambteenaren overleggen tijdens een schorsingdonderdag 22 juni 2006 00:09

Op dezelfde avond als het Resultatendebat vond het Voorjaarsdebat plaats. In eerste instantie was dit debat, dat jaarlijks plaatsvindt, gecanceld omdat men vond dat het nieuwe collegeprogramma wel voldoende was. Op verzoek van onze fractie vond het Voorjaarsdebat alsnog plaats. Onze reden: de beleidsbegroting 2007 van € 250 miljoen voorbereiden is niet alleen een aangelegenheid van collegepartijen; ook van de oppositie! Bovendien is een zorgvuldige afweging nodig tussen beleidskeuzes (voorjaar - Voorjaarsdebat) en het vaststellen van de bijbehorende financiën (najaar - Begroting)

VOORJAARSDEBAT

Voorzitter, collegeleden, raadsleden en geïnteresseerden op de tribune, vooral veel ambtenaren, maar ook geïnteresseerde burgers en ook de burgers thuis.
Een blik vooruit naar 2007. Een nieuw college, een nieuw programma, en vooral nieuwe kansen. Voor het eerst sinds vele jaren is er geld voor nieuw beleid. Dat wordt dan ook in grote mate direct verzilverd. Mee(r)doen lijkt voorrang te hebben boven reserveringen.

Reserveringen
Veel geld bestemmen heeft ook consequenties. Er moet genoeg reserve over blijven. Na de Wet Werk en Bijstand is er nu de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning die grote onzekerheid en financiële risico’s met zich meebrengt. Ook hier spraken wij gisteravond inhoudelijk over. Inzet voor de ChristenUnie-SGP zal zijn dat de kwaliteit van de huidige zorg en ondersteuning minimaal hetzelfde moet blijven. Dit is voor ons een hard feit. Er wordt nl. veel geld uitgegeven om twee jaar feest vieren omdat Zoetermeer 1000 jaar bestaat. Dat is prima, maar dan moeten er ook mogelijkheden blijven voor mensen in nood.
Die nood bestaat er vanaf september voor een aantal burgers in Zoetermeer. Dan loopt hun driejarige verstrekkingsperiode van de Voedselbank af en zullen zij in dezelfde omstandigheden van nu geen voedselpakket meer mogen ontvangen. En natuurlijk vinden wij ook dat er geen Voedselbank moet zijn. Maar de realiteit is hard. Hij is er gewoon en hij is nodig!
Wij willen dan ook de wethouder vragen nu al een oplossing hiervoor te vinden en ons hierover uiterlijk voor de laatste commissievergadering voor het Begrotingsdebat op 9 november te informeren. Afhankelijk van het antwoord zullen wij dan kijken of wij verdere stappen moeten ondernemen.

MOOI!
We hebben in het geheel geen antwoord gehad op onze vraag over MOOI. Dus stel ik die opnieuw. Worden organisaties als MOOI afgerekend op de kwaliteit van hun activiteiten en hoe wordt dat dan gemeten? Wij horen graag de reactie van de wethouder.

Risico’s
Kan de wethouder naast het financiële risico van de Wmo nog vier andere risico’s noemen? Wij willen als fractie onze financiële kaders voor de komende jaren zo helder mogelijk hebben.

Dienstbaarheid
Wij zullen een aantal moties indienen die allemaal geen geld kosten maar wel een toegevoegde waarde hebben.
Een dienstbare overheid moet vanzelfsprekend zijn. Het is de basis in de relatie tussen burger en politiek – een kwestie van vertrouwen. Aan de andere kant hoort daar ook een actief Zoetermeers Burgerschap bij.
Ministers zijn dienaren, maar wethouders ook en zij zullen samen met de Raad invulling moeten geven aan het begrip dienstbaarheid.

Moties
Vrijwilligerswerk - de warmte in een kille samenleving - is dit ook voor de ChristenUnie-SGP. Voor ons een Bijbelse opdracht om naar elkaar om te zien en elkaar tot steun te zijn. In meewerken, meeleven en meehelpen. Deze eerste motie gaat over onze eigen inzet als raads- en collegeleden. Ook een motie voor een vaardigheidstraining interculturele communicatie kan betrokkenheid bij onze burgers invulling geven. Uit onderzoek is gebleken dat het gebrek aan “samenhorigheid” in de samenleving groot is. Dit kan het een impuls geven. Isolement mag niet im frage zijn.

Integraliteit en kwaliteit van beleid
Het integraal benaderen van beleid èn kwaliteit is waar onze fractie de komende jaren op wil inzetten, waarbij het welzijn van burgers voorop staat. We meten niet alleen om te meten. Voor het armoedebeleid hebben wij hierover een motie. Maar ook mbt onze oudere jeugd: problemen dienen worden opgelost te worden. Echter problemen voorkomen is volgens onze fractie veel beter. Isolement moet hier voorkomen worden. Iedereen doet mee, is toch een van de uitgangspunten van het college?

Herstructurering bedrijventerreinen
Dan de herstructurering van de bedrijventerreinen. De meetfactoren van programma 9 geven aan dat er nog steeds meer dan 25 % bestemmingsplannen ouder zijn dan 10 jaar. Bijvoorbeeld het bestemmingsplan Zoeterhage is van 1972. Gezien de positie en alle argumenten die er ook in het kader van Bouwen aan Zoetermeer gewisseld zijn achten wij het van belang dat de bestemmingsplannen en de visie daarop van de noordelijke bedrijventerreinen met voorrang worden aangepakt. We horen graag een reactie van de wethouder hierop.

Dan nog een paar korte opmerkingen.
• Wij vinden dat we als ChristenUnie-SGP opnieuw moeten kijken naar het Masterplan en onze rol daarin mbt de randgemeenten
• We vinden het ook belangrijk dat we in september – op uitnodiging van Groen Links – praten over de reclame-uitingen.
• En we verwachten voor het zomerreces van wethouder Haan het voorstel van de AVIZ (Adviesraad Voor Integratie Zoetermeer). Zeker nadat de wethouder in de commissie heeft verteld een constructief gesprek gehad te hebben met de afvaardiging van de AVIZ!

Tenslotte bedrijft onze fractie politiek met als uitgangspunt Gods Woord in de Bijbel. Weet dat er voor Raad en College veel gebeden wordt voor sterkte en wijsheid. Wij wensen u dan ook God’s zegen toe!

Namens de fractie ChristenUnie-SGP
20 juni 2006

even rust tijdens de schorsing van het Voorjaarsdebat
even ruste tijdens het Voorjaarsdebat