De raad in Noordwijk

Iedereen luistert aandachtig, ook André Bosvrijdag 16 juni 2006 11:02

Eindelijk was het dan zover…de raad ging op 8, 9 en juni op traningskamp in Noordwijk aan Zee. Een wens van vele ging in vervulling. De volle agenda´s na de gemeenteraadsverkiezingen hadden een kennismaking nog niet eerder toegelaten. Met ongeveer 50% nieuwe raads(commissie)leden was een seminar `politiek bedrijven´ op zijn plaats.

Donderdagmiddag om 16:30 zijn we van het stadhuis met de bus naar Hotel de Baak in Noordwijk vertrokken. Een mooi hotel aan de boulevard met uitzicht op zee was de eindbestemming. Met een temperatuur van 21 C gaf dit al gelijk een beetje een vakantiegevoel. Nadat we compleet waren zijn we eerst met elkaar gaan dineren. Om 20:30 ging de training van start. We zijn begonnen met wederzijdse kennismaking en hebben o.a. gesproken over de persoonlijke drijfveer om in de politiek te gaan en waarom je voor welke partij uitkomt. De grootste gemene deler was het willen bemoeien met beleidsvorming en je talenten ten dienste stellen aan de maatschappij. Om 22:30 zat het actieve gedeelte erop en zijn we met elkaar wat gaan drinken in de lounge.

Lijsten met aantekeningen

Vrijdag ben ik vroeg opgestaan en heb ik in de vroege uurtjes een heerlijke strandwandeling gemaakt. Na een goed ontbijt zijn we om 8:30 weer aan de slag gegaan. Op deze dag hebben we stilgestaan bij tal van onderwerpen zoals; de verschillende rollen in het raadswerk (taakstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend), vergadertechnieken, wat verstaan we onder politiek, wat is politieke relevantie en hoe kunnen we efficiënt en effectief debatteren. In de loop van de middag kwam het Managementteam van de gemeente Zoetermeer en het college aanschuiven. ’s Avonds hebben we een strandwandeling gemaakt en hebben we ons ook van de sportieve kant laten zien (althans sommige). We hebben namelijk een paar potjes volleybal gespeeld.

Zaterdag had ik het voornemen om ’s ochtend weer een wandeling te maken, maar alle indrukken en laat naar bed gaan eisten hun tol. Zodoende werd ik pas 8:30 wakker, waardoor ik nog net genoeg tijd had om te ontbijten. Deze morgen is voornamelijk besteed aan de relatie tussen raadsleden en burgers. Tevens is een eerste aanzet gegeven voor het opstellen van een Noordwijk-Manifest. Het is de bedoeling dat alle verbeterpunten en leasens learned worden opgepakt.

Met de bus naar huis

Om 13:00 zijn we weer met de bus naar Zoetermeer vertrokken. De dagen waren gezellig, leerzaam en energiek. De opgedane stof kan ik goed gebruiken bij het raadswerk. Al met al een leuke happening. Ik zou zeggen…voor herhaling vatbaar.

Door André Bos

Klik hier voor meer foto's van de raadstraining.

Archief > 2006 > juni